16 اسفند 1401
0 دیدگاه

در سال های اخیر به موازات افزایش اهمیت درآمدهای مالیاتی در بودجه سالانه، تلاش های زیادی برای پی ریزی یک نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات و ریز داده های شفاف صورت گرفته است.

قانونگذاران در موارد مختلفی همچون اصلاح قانون مالیات مستقیم در سال 1397، قوانین بودجه و قانون برنامه توسعه، پیگیر این مهم بوده اند. اما تصویب قانونی تحت عنوان” قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان” از جمله مهم ترین اقدامات در این زمینه بوده است.

نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، یک نظام جامع جمع آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی است. مهم ترین و اصلی ترین شالوده این نظام، داده ها و اطلاعات جمع آوری شده استکه از مدیریت جریان اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان شروع شده و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی تکامل می رسد.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به منظور شفاف سازی تدریجی مبادلات اقتصادی و در راستای ایجاد زیر ساخت مالیات الکترونیکی و تحقق اهداف دولت الکترونیک و جهت تسهیل در شناسایی در آمد واقعی مودیان و رعایت عدالت مالیاتی در تاریخ 21/07/1398 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

اجرای نظام قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

اجرای نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با این قانون هستند و نقش مهمی را را در پیاده سازی آن ایفا می کنند نیز شامل موارد زیر است:

سازمان امور مالیاتی: کارگروه راهبری سامانه مودیان که این کارگروه به منظور سیاستگذاری در راستای قانون مربوطه و با رعایت اسناد بالادستی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای ذی ربط و نیز تدوین استاندارهای تبادل اطلاعات، با حضور نمایندگان تام الاختیار سازمان و وزارتخانههای” ارتباطات و فناوری اطلاعات”، “صنعت، معدن و تجارت” و اطلاعات” و بانک مرکزی تشکیل می شود. طبق قانون، نمایندگان عضو کارگروه راهبری این سامانه باید از میان کارکنان دستگاه های اجرایی مذکور انتخاب شوند.

از دیگر این اجزا می توان به مرکز تنظیم مقررات اشاره کرد که مرکزی ذیل سازمان امور مالیاتی است که وظیفه راه اندازی، پایش و مدیریت سامانه مودیان را برعهده دارد. همچنین شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی که اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی(به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می کنند.

نهادهای ارزیابی و ممیزی: نهادهایی که در همکاری با سازمان امورمالیاتی، سخت افزارها و یا نرم افزارهای مورد استفاده در سامانه مودیان را جهت صحت سنجی عملکرد، ارزیابی و آزمایش می کنند.

مشمولین سامانه مودیان چه اشخاصی هستند

تمامی اشخاص حقیقی که صاحب مشاغل صنفی و غیرصنفی و تمامی اشخاص حقوقی باید عضو سامانه مودیان شوند و حساب های تجاری خود را تعیین کنند تا مشخص شود تراکنش های مالی تجاری را در کدام حساب انجام می دهند، سازمان امورمالیاتی نیز آن حساب را ملاک مالیات ستانی قرار می دهد. مطابق قانون پایانه های فروشگاهی و سسامانه مودیان استفاده از حساب هایی که برای فعالیت های شغلی به سازمان معرفی نشده است، تخلف محسوب می شود.

دامنه کاربرد پایانه های فروشگاهی بسیار وسیع بوده و کلیه فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر درآمد و مشمول مالیات بر ارزش افزوده که در بخش های تولید و توزیع کالا و خدمات اشتغال دارند را در برمی گیرد.

با پیاده سازی پایانه های فروشگاهی در سطح واحدهای کسب و کار، ضمن تسریع، تسهیل و شفافیت مبادلات تجاری، افزایش شفافیت جریان درآمدها و کاهش هزینه های قانونی صاحبان مشاغل نیز اتفاق می افتد. همچنین باعث جلوگیری از فرارمالیاتی و پولشویی در کشور می شود و می تواند به تامین بودجه کشور کمک کند.

بی تردید، با استقرار کامل سامانه پایانه فروشگاهی، امکان حذف دفاتر قانونی اعم از دفتر روزنامه و دفتر مشاغل برای اشخاص حقیقی وجود دارد. این موضوع ضمن کمک به فرآیند شناسایی و تشخیص دقیق درآمد مودیان مشمول در بخش مالیات های مستقیم، امکان شناسایی فعالان اقتصادی در نظام مبادلات اقتصادی، سهولت برآورد ظرفیت مالیاتی کشور، شفاف سازی اقتصادی در طول زنجیره واردات، تولید، مصرف و مالیات های پرداخت شده مرحله قبل و به حداقل رساندن فرارمالیاتی را فراهم می آورد.

از جمله مزایای استفاده از پایانه های فروشگاهی: تحقق اهداف دولت الکترونیکی و اقتصاد مقاومتی، ایجاد عدالت نسبی مالیاتی، شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات و کاهش فرارمالیاتی، ایجاد شفافیت شناسایی درآمد حاصل از کسب و کارها و تعیین دقیق مالیات و عدم تضییع حقوق مودیان و دولت، تشکیل پایگاه داده معاملات اقتصادی در سطح کشور، ایجاد تعامل بین سازمان های دولتی براساس الگوی مشخص، تشکیل پایگاه های اطلاعاتی آماری در حوزه تامین و توزیع کالا و خدمات و تسهیل و روان سازی کسب و کارها با استفاده از روش های مبتنی بر  فناوری می باشد.

ثبت نام برای کاربران جدید فعال نیست!

%10 از هر سفارش، به عنوان هدیه به کیف پول شما واریز میشود

Call Now Button